Boek Review ‘Maak je niet Dik’

Maak je niet dik

Een tijd terug kreeg ik dit verassend goede boek ‘Maak je niet dik’ toegestuurd. Het is geschreven door William Cortvriendt. In korte hoofdstukken lees je een heldere uitleg hoe het nu zit met zaken als cholesterol, frisdranken, suikers, beweging, zout, calorieën tellen etc. In gemiddeld 3 tot 5 bladzijdes geeft hij een toelichting op de betreffende onderwerpen. Hierbij maakt hij gebruik van diverse onderzoeken die naar het onderwerp zijn gedaan. Achterin het boek zijn alle wetenschappelijke onderzoeken vermeld. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een paar korte punten om te onthouden, herkenbaar aan de groene pagina. Hierin lees je praktische tips over wat bijvoorbeeld een gezond ontbijt voor je kinderen is. Volgens William zijn dit havermout, een boterham met pindakaas, of een eitje.

Duurzame oplossing voor overgewicht

Cortvriendt is van mening dat anders eten de enige duurzame oplossing voor overgewicht is. En hier ben ik het met hem eens. In het hoofdstuk ‘Luie Veelvraat’ gaat hij in op de onterechte neerbuigende gedachten die velen van ons hebben over te dikke mensen. Het argument minder eten en meer bewegen is geen duurzame oplossing. Overgewicht ontstaat doordat (ik citeer) ‘ziekmakende industrieel vervaardigde voeding het hongergevoel en de stofwisseling ernstig verstoren’.

Mijn persoonlijke visie (zoveel mogelijk onbewerkte voeding eten) lees ik ook in dit boek terug. Zo geeft William op basis van onderzoek advies om niet zo zeer je calorieën te tellen maar vooral te kijken naar wat je eet. Beperking van calorieën en meer bewegen levert geen lange termijn oplossing voor mensen met overgewicht. Om een gezond gewicht te verkrijgen of te behouden is het van belang om zoveel mogelijk pure voeding te eten. De voedingstoffen uit onbewerkte producten waaronder vetten, eiwitten en langzame koolhydraten zorgen ervoor dat je beter en langer verzadigd bent.
Eten van zeer bewerkte voeding brengt je lichaam en brein dusdanig in de war dat je snel weer honger hebt. Dat verklaart waarom je na een maaltijd bij de Mac Donalds al snel weer honger hebt, of waarom je die hele zak chips direct leeg kan eten.

Conclusie

In de stijl van het boek houd ik mijn review kort en bondig. Ben je op zoek naar een boek met een korte heldere uitleg en praktische adviezen over je gezondheid? Dan kan ik dit aanraden. De adviezen die Cortvriendt geeft sluiten goed aan bij mijn visie over een gezond eetpatroon (clean eten).