Gezonde loempia’s van rijstvellen

Gezonde loempia’s at ik ruim 8 jaar geleden voor het eerst in Vietnam. Voor 6 weken woonde en werkte ik daar als onderdeel van mijn backpackreis door Azië. Ik deed daar toen vrijwilligerswerk in de weeshuizen en het charity hospital. Een ervaring die me altijd zal bij blijven. Net als het bordje nasi met ‘kip’, wat kikker bleek te zijn!! 😮

Mijn favoriete eten waren toch echt de spring rolls in Vietnam. De gezonde variant van de loempia’s zijn natuurlijk niet gefrituurd. Ik noem ze voor het gemak even loempia’s van rijstvellen.

Het recept van deze gezonde loempia’s is eigenlijk zo simpel dat ik het eerst niet wilde delen.Op instagram bleek er juist wel interesse voor dit recept te zijn. Speciaal op verzoek daarom deze lichte maaltijd. Ook lekker als lunch of tussendoortje. De rijstvellen zijn gevuld met dahl, rode rijst noedels en wortel. Dahl is een simpele Sri Lankaanse curry van rode linzen en kokosmelk. Als je getrouwd bent met een Sri Lankaanse man eet je dit een paar keer per week. 😉 De rode rijst noedels zijn zoals de naam als zegt gemaakt van rode rijst, wij namen deze na onze vakantie in Sri lanka mee. Natuurlijk kan je ook mihoen of mie gebruiken.

De loempia’s maak ik van rijstvellen, deze zijn verkrijgbaar bij de toko en in sommige supermarkten.

Wat zijn rijstvellen?
Spring rolls komen uit Vietnam en zijn gemaakt van rijstvellen, ook wel rijstpapier genoemd. Rijstvellen worden gemaakt van rijstmeel, water en zout. Soms wordt er ook tapioca zetmeel gebruikt. Dit mengsel wordt superdun uitgesmeerd, gestoomd en daarna te drogen gelegd op een soort smalle brancards van grof gewoven bamboe. Vandaar het mooie ruitpatroon. Bron. Nieuwsgierig hoe ze dit maken? Ik vond dit filmpje op Youtube.

vegetarische-loempia

Hoe gebruik je de rijstvellen?
Laat de vellen één voor één in een platte schaal met handwarm water 10 tot 40 seconden weken of tot ze zacht zijn, maar niet te zacht. Je legt ze op een bord en belegd ze meestal met 4 ingrediënten. Een eiwit (garnalen, omelet, kip of tofu), knapperige groenten (wortel, taugé, kool), kruiden (koriander, munt,basilicum) en noedels.

zelf-loempias-maken

Recept Gezonde loempia’s

Ingrediënten

*Dit recept heb ik gemaakt maar zonder de exacte hoeveelheden af te wegen. Pas naar wens de hoeveelheden aan.

  • 10-20 grote rijstvellen
  • Dahl (zonder spinazie) Dit maak je met rode linzen, recept lees je hier.
  • 2 geraspte wortels
  • gekookte noodles
  • Paar takjes verse koriander

loempias-maken-met-dahl

Bereiding
Zorg dat de dahl en noedels afgekoeld zijn. Leg de loempia één voor één in een bord met lauwwarm water voor ongeveer 30 seconden. Leg het rijstvel voorzichtig op een ander bord.
Leg nu de ingrediënten van de vulling net onder het midden. Leg de vulling onder het midden, vouw onderkant over de vulling, vouw zijkanten naar binnen en rol dan strak op. Of neem hier een kijkje voor de instructies.

Tip: Dit recept kan je geheel naar eigen smaak en wens aanpassen. Heb je bijvoorbeeld liever andere groenten? Voeg toe wat je wilt! Garnalen, omelet of tofu is hier ook lekker bij.

Tip van Maura: Dip ze in de sojasaus en daarna in de geroosterde nootjes en koriander.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Copyright © 2015 - 2018. Created by Eetclean Powered by WordPress.